Pozdrav !! Nije uredu na takav “vapaj” ne odgovoriti (šala) kompletnom pričom. Mnogo je diskusija bilo na ovom forumu povodom, seme ili ne. Izvukao sam iz moje prve knjige ”Bonsai abeceda” – “Bonsai više nije misterija”, deo u kojem opisujem jedan od načina “dolaska” do bonsaija onako kako su mene učili. Nadam se da će ti biti dovoljno za početak.
“ Materijal “ za početak
Može biti :
1. Od semena, što je najduži, ali i jedan od najlepših tehnika za početak bavljenja Bonsaijem. Na taj način imate mogućnost da iz početka kontrolišete rast biljke koja jednoga dana može postati perfektan Bonsai i to sve vašom zaslugom. Takvim načinom dobijate odličan raspored korena, stopala, grana koje su već u startu školovane i postavljene, debla kog možete nakon godinu ili dve dana usmeriti žicom onako kako vama odgovara ... Ne treba misliti na godine koje ćete provesti uz to malo drvo dok ne dobije svoju formu, jer je to u stvari i smisao bavljenja Bonsaijem. Da se sjedinite sa njim, da sazrevate sa njim, da ga pratite kao što roditelj prati svoje dete, da uživate u njegovom sazrevanju, odlasku u stanje mirovanja, da učestvujete u njegovom buđenju, pupenju na proleće ...
Semenjenje je tehnika kojom se najčesce formiraju Shoin Bonsai ili elementi za jedan lep “ Yose – ue “ . Atmosferski faktor i smesa zemlje su vrlo važni za dobijanje mlade biljke. Period za početak semenjenja je kraj zime, početak proleća, u zavisnosti od vrste drveta koje želite dobiti semenjenjem. U koliko živite u krajevima gde je temperatura niža, morate voditi računa i takav semenarnik zaklanjati, da bude u toplom, ne bi bilo loše da je od stiropora, treba ga pokrivati staklom i gledati da ne bude izložen direktnim udarima sunčevih zraka. Smesa zemlje mora imati dobru prozračenost, mora zadržavati vlažnost, imati određenu količinu hrane u sebi i biti dobar čuvar toplote. Da bi izbegli neku bolest, eventuale larve ili insekte dobro bi bilo tu smesu sterilisati pre upotrebe, tako što ćete je rasporediti u široke plehove, prekriti alumunijskom folijom i u rerni, na temperaturi od 80 ° C do 100° C, ostaviti pola sata.
Zrelo seme se skuplja u prirodi, uglavnom na jesen, kada samo odpadne, ili ga pak možete kupiti u rasadnicima, ( slika 1 i 2 ).
Ne treba uzimati u obzir trgovačke priče, da je baš to seme specijalno za Bonsai i da zbog toga košta “ malo” više. Ne postoji specijalno seme za Bonsai! Svako semenje može biti upotrebljeno za dobijanje jednog Bonsaija i svako to seme u prodaji je uglavnom pokupljeno sa običnog drveća u prirodi.
Seme pre semenjenja mora biti stratificirano.Zatim ga treba izmešati sa rečnim peskom , staviti u plastičnu kesicu i ostaviti na temperaturi od 15° C do 18 ° C tri dana, a potom ostavi u frižideru na temperaturi od 1° C do 8 ° C , ne manje od 60 i ne više od 120 dana. Krajem zime , početkom proleća, a čak i u kasnu jesen, zavisno o vrsti semena, može da se počne :
Smesu zemlje za cveće i grubljeg rečnog peska u razmeri 50 : 50 ( slika 3 i slika 4 )
Rasporedite po kutiji od stiropora ( slika 5 ) u koju ste već predhodno pripremili drenažni sloj, ( slika 6 ), a ispod njega postavili plastičnu mrežicu.
Poravnajte je ( slika 7 ), složite semenje koje je pre toga bilo u vodi 24 h, na rastojanju od oko 2 do 5 cm . Na slici 8 ) se vide postavljana semena Nespule ( lat. Mespulis germanica ). Svo semenje koje je u vodi isplivalo, možete bez ustručavanja baciti, samo ono koje je palo na dno se može koristiti. Imajte na umu da je procenat uspešnosti kod semenjenja 1 prema 10, što znači da morate pripremiti deset puta više semenja nego što vam je potrebno. Semenje ne sme biti položeno u zemlju dublje od svoja dva dijametra, a možete ga i samo položiti, te potom prekriti tankim slojem zemlje.
Koščatom semenu nije potrebno praviti rupice, razbijati ga, dovoljno je ostaviti ga u kipućoj vodi i potom položiti u zemlju.
Vodite računa da seme hrasta ili neko slično ne okrenete naopako, vrh semena kod takvih mora ići na dole!
Zalivati ih treba samo prskanjem te potom treba seminarnik pokriti staklom, tako da kondenzacija vode kaplje po njima. Njega treba ostaviti na toplom i mračnom mestu gde je temperatura oko 21 ° C. Napominjem da što je seme duže u toplom to će pre nići. Čim biljčice niknu ( slika 9 i slika 10 ), što je za mene uvek bio uzbudljiv trenutak,
treba skloniti staklo sa semenarnika.
Orošavati ih treba malo više, ali ne preterivati i treba postaviti staklenik na osvetljeno mesto, ali nikako na direktne udare Sunca.
U tom periodu treba kontrolisati vlažnost u seminarniku, ukloniti eventualne trave, a ukoliko primetimo da je neko drvce uvenulo truljenjem, odmah ga treba sa njegovim delom zemlje ukloniti.
Čim biljčice dobiju od 6 do 10 – tak listića možete presaditi svaku u svoju saksijicu
( slika 11 ). Naravno da i dalje treba biti oprezan sa zalivanjem, koje se u početku svodi samo na orošavanje i na poziciju posudice, a koja treba da bude u polu - hladu.
Njih takođe prihranjujemo, ali ne preterano da ne bi došlo do preteranog i ubrzanog razvoja. Nakon godinu dana možete početi sa orezivanjem, ožičavanjem budućeg debla, treba početi sa davanjem pozicije glavnim granama i sa formiranjem “ Nebarija “. To mlado drvce treba presađivati svake godine i ujedno iskoristiti priliku i pripremati koren po Bonsai pravilima, tj. postavljati koren u obliku “ Sunčevih zraka
Puno pozdrava i dobar bonsai ti želim!!